Świadectwo pracy powinno być wydane niezwłocznie po rozwiązaniu umowy o pracę lub wygaśnięciu stosunku pracy. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy zamierzasz podpisać ze swoim pracodawcą kolejną umowę o pracę a przerwa między umowami nie przekroczy 7 dni. Wtedy świadectwo pracy nie musi być wystawione. Jeśli jednak będziesz chciał takie świadectwo otrzymać, musisz złożyć wniosek w postaci papierowej lub elektronicznej. Pracodawca ma wtedy 7 dni od dnia jego otrzymania na wydanie takiego dokumentu.
Jeśli zauważyłeś jakieś błędy w danych zawartych w świadectwie pracy, masz 14 dni od dnia jego otrzymania na złożenie wniosku o sprostowanie. W takim wniosku wskazujesz co jest do poprawy.
Pracodawca ma 7 dni od dnia otrzymania Twojego wniosku na skorygowanie świadectwa pracy lub wydanie odmowy. Po odbiorze decyzji odmownej masz 14 dni na wniesienie żądania o sprostowanie swojego świadectwa pracy do sądu pracy. Jeśli nie otrzymasz od pracodawcy zarówno skorygowanego świadectwa pracy jak i odmowy jego skorygowania, również możesz złożyć żądanie o jego skorygowanie do sądu pracy.
Jeśli pracodawca wyda Ci sprostowane świadectwo pracy to powinno ono być z datą bieżącą i oczywiście z aktualnymi danymi o sprostowanie których wnioskowałeś.
Powyższe terminy nie wykluczają jednak możliwości zawnioskowania o sprostowanie świadectwa pracy np. po paru miesiącach lub nawet latach od jego odbioru. Wtedy jednak pracodawca nie ma obowiązku uwzględniania takiego wniosku.
Jeśli wnioskujesz o sprostowanie świadectwa pracy, które otrzymałeś wiele lat temu ponieważ dopiero teraz wyłapałeś błąd, musisz mieć na uwadze, że korekta jeśli będzie wystawiona, to na aktualnym wzorze i wg obowiązujących przepisów. Może się więc okazać, że z twojego świadectwa pracy znikną niektóre dane ponieważ obecne przepisy nie przewidują umieszczania ich w świadectwie pracy.